طرح سادنا که توسط انتشارات آها به مدیر مسئولی آقای سعیدی کیا در انجمن ناشرین دانشگاهی مطرح گردید مورد استقبال  ناشرین دانشگاهی  قرار گرفت .

سایر ناشرین دانشگاهی نیز آمادگی خود را برای ورود به طرح سادنا ، که توسط انتشارات آها ، معرفی شده بود با حضور چشم گیر خود در سمینار <<آشنایی با روش‌های تعامل ناشران با استادان و دانشجویان در طرح سادنا و بومی‌سازی آن>>  در روز دوشنبه 12 تیرماه ، در دفتر انجمن  فرهنگی ناشران  کتاب دانشگاهی برگزار گردید ، اعلام نمودند.

از این پس ، اساتید گرامی نیز می توانند در طرح سادنا ی گروه آموزشی آها ، از خدمات آموزشی و کتب سایر ناشرین دانشگاهی نیز بهره مند گردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) سمینار «آشنایی با روش‌های تعامل ناشران با استادان و دانشجویان در طرح سادنا و بومی‌سازی آن» با حضور سعیدی کیا ، مجری طرح سادنا و مدیر مسئول گروه آموزشی آها ،  ناجیان، مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی، دکتر سید‌عباس حسینی‌نیک، مدیرمسئول انتشارات مجد، مریم رونق، مدیر گروه بین‌الملل انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی دو‌شنبه(12‌تیر‌ماه) به میزبانی انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی برگزار شد.

طرح سامانه ارتباطی اساتید، ناشران و دانشجویان (سادنا) با هدف تعامل ناشران با اساتید و ارایه خدمات آموزشی به اساتید جهت کمک به سیستم یاد دهی اساتید و

یادگیری دانشجویان به منظور تشویق دانشجویان و اساتید به خرید کتب اصلی و جلوگیری از کپی غیر قانونی کتاب از طرف تقاضا راه اندازی می شود.

در ادامه خبر به بررسی  طرح سادنا توسط مجری طرح سادنا  آقای  سعیدی کیا می پردازیم .

تو ضیحات طرح سادنا توسط سعیدی کیا  مجری طرح سادنا و مدیر مسئول انتشارات آها

سعیدی کیا  مجری طرح سادنا و مدیر مسئول انتشارات آها با اشاره به اینکه این طرح دانشجویان و اساتید را تشویق میکند که  بابت خدمات پس از فروش کتاب که ناشران ارایه می نماید از کتاب های دارای برچسب سادنا استفاده کنند.

در این طرح ترمولوژی های نشر دانشگاهی به کلید واژه های صنعت آموزش عالی کشور پیوند زده شده و تمامی کتاب ها به دروس دانشگاهی الحاق می شود و استاد با ثبت درس خود در دانشگاه می تواند کتاب های مربوطه به این درس را ببیند و از خدمات آموزشی و جنبی کنار آن استفاده نماید.

سامانه سادنا ارزش آفرین است

سعیدی‌کیا، مجری طرح «سادنا» و مدیر مسئول انتشارات «آها» گفت: «سادنا» دانشجویان و استادان را تشویق می‌کند که برای خدمات پس از فروش کتاب که ناشران ارائه می‌‌کنند از کتاب‌های دارای برچسب «سادنا» استفاده کنند. ترمولوژی‌های نشر دانشگاهی در این طرح، به کلید واژه‌های صنعت آموزش عالی کشور پیوند‌زده شده و همه کتاب‌ها به درس‌های دانشگاهی الحاق می‌شود. استاد با ثبت درس خود در دانشگاه می‌تواند کتاب‌های مربوطه را ملاحظه و از خدمات آموزشی و جنبی آن استفاده کند.
سعیدی‌کیا افزود: باید نقش و جایگاه استادان در صنعت نشر دانشگاهی به‌عنوان یکی از ارکان این صنعت تعریف شود و باید ناشران بدانند که بدون در نظر گرفتن خواست و نظر استادان و توجه به نیازهای جدید و امروزی آن‌ها در تدریس نمی‌توانند مانع رکود صنعت نشر شوند چه بسا قسمتی از گرایش برخی از استادان به جزوه از همین بی‌توجهی نشات می‌گیرد.

الگوبرداری طرح سادنا از ناشران تراز اول جهانی از جمله مگراهیل و والی و پیرسون

این طرح که الگوبرداری از ناشران تراز اول جهانی از جمله مگراهیل و والی و پیرسون می باشد می تواند کمک شایان ذکری به رونق بخشی به صنعت نشر دانشگاهی نماید و نشر دیجیتالی را به عنوان یک خدمات رایگان کنار  کتاب فیزیکی ارائه نماید تا در نهایت بتواند از خود این خدمات نیز به عنوان یک ارزش اصلی برای مخاطبان خود استفاده نمایند و به جریان درآمدی خود اضافه نماید.

اشاره به مشکلات و رکود صنعت نشر توسط سعیدی کیا  مجری طرح سادنا

سعیدی کیا بیان داشت نشر دانشگاهی امروز با مشکلات عدیده ای مواجه است که باعث رکود در این صنعت شده است و لازمه خروج از این رکود تغییر در مدل کسب و کار سنتی است و حرکت به سمت ارزش آفرینی بیشتر برای ذینفعان این صنعت از جمله اساتید و دانشجویان و سوق دادن ناشران به سمت خدمات پس از فروش کتاب در قالب محتوای الکترونیکی و توسعه محصولات و خدماتی که به یاددهی اساتید و یادگیری دانشجویان کمک کند .

محمد‌رضا ناجیان‌اصل، با اشاره به لزوم توجه ناشران به استادان علاقه‌مند به معرفی کتاب به جای جزوه اظهار کرد:

اگر ناشران استادانی را که به ارائه جزوه به‌عنوان منبع اصلی مبادرت می‌کنند نکوهش می‌کنند باید نسبت به استادانی که کتاب معرفی می‌کنند، قدردان باشند. باید با ارائه خدمات جانبی و کمک آموزشی این دسته از استادان را به این جریان وفادار نگه داریم.      
ناجیان درباره پویش «نه به جزوه و کپی کتاب» ادامه داد: وضعیت فعلی تکثیر و استفاده از جزوه‌های دانشگاهی بسیار نگران‌کننده است. اگر به فرهنگ می‌اندیشیم و نگران تولید علم هستیم باید این کار در دانشگاه‌ها متوقف شود تا چرخه تولید علم و همچنین افراد ذی‌نفع از‌جمله مولف و ناشر منتفع شوند.

این عضو انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی افزود: جریان کپی غیر‌قانونی کتاب را باید از طرف عرضه به‌صورت سلبی مانند تشکیل پویش نه به جزوه «نه به جزوه و کپی کتاب» و همچنین از سوی اتحادیه ناشران در قالب کارگروه صیانت از حقوق ناشران مولفان و مترجمان متوقف کرد؛ البته باید با تشویق دانشجویان و استادان به خرید کتاب‌های اصلی از طرف تقاضا نیز به‌صورت ایجابی، برای تکثیرغیر‌قانونی کتاب مانع ایجاد کرد.

رونق، مدیر گروه بین‌الملل انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی با اشاره به تاثیرات مثبت تشکیل پویش «نه به جزوه و کپی کتاب» اظهار کرد:

به دانشجویان توصیه می‌کنم که از جزوه برای منبع درسی استفاده نکنند. ناشر و مولف در جریان تالیف و انتشار کتاب نسبت به چگونگی ارائه چارچوب مفهومی موضوع کتاب به جمع‌بندی رسیده‌اند؛ این در حالی‌ است که برداشت‌های غیراخلاقی از قسمت‌هایی از منابع در قالب یک جزوه، چارچوب منطقی کتاب را بر هم می‌زند و یادگیری را کند می‌‌کند. 

تکثیر غیر‌قانونی جزوه بر تولید علم اثر منفی می‌گذارد

حسینی‌نیک، مدیر مسئول انتشارات «مجد» با اشاره به مشکلات حقوقی در جریان کپی غیر مجاز کتاب‌های دانشگاهی گفت: کپی کتاب و تکثیر جزوه روند تولید علم در کشور را به مخاطره می‌اندازد و باید برای این موضوع کارهای فرهنگی و حقوقی جدی انجام شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید